29 augusti 2007

Är det en schysst TV-fotograf - tro ?




En onsdag i maj månad hade jag ett "specialuppdrag" på mitt jobb att vara TV fotograf åt en journalist från Göteborg som åker land och rike runt på jakt efter intressant forskning. En halvdag var vi på universitetet i Örebro och andra dagen i Grythyttan (Resturanghögskolan) sådana fina jobb tackar man inte nej till.
Under sommaren har jag gått omkring och funderat över resultatet. Blev det något av det hela för producenten och redigeraren - att visa, tro?
Vågade faktiskt inte kontakta redaktionen och fråga hur resultatet blev. Tank om alltihop bara blev två suddiga icke hörbara 60 minuter band. Bilderna var OK det såg jag ju själv i sökaren under inspelningen men ljudupptagning är alltid mer eller mindre - inte en chansning men lite osäkert - iallafall för en nästintill amatörmäss kamerahanterare. Blåser det vid utomhus tagning så vet man aldrig riktigt hundra hur det blir. Men nu har jag fått "signaler" om att det är på gång......nu har jag fått höra att något är på G nu nu på lördag den 1 september kl. 20:30 då visas "mitt" reportaget i programmet Vetenskapslandet på Kunskapskanalen om kemidoktorand Ingrid Lindh och hennes arbete. Missa inte det! Om du skulle missa programmet visas det i repris kl. 19:30 den 2 september.



- Ingrid Lindh, berätta lite om vad du arbetar med.

- Jag är doktorand i ett projekt som utvecklar ätbara vacciner mot sexuellt överförbara sjukdomar. De sjukdomar som vi har inriktat oss emot är HIV och klamydia, där jag jobbar med HIV. Tanken är att uttrycka vissa proteiner som naturligt tillhör HIV eller klamydia i ätbara växter som sedan ska fungera som ätbart vaccin. Min uppgift är bland annat att konstruera transgena växter, växter som innehåller gener från HIV, optimera uttrycket av proteiner och analysera om det bildas immunsvar när växterna konsumeras, genom musförsök.




läs lite om ätbara vacciner på




Inga kommentarer: