14 januari 2008

Kort och Gott: Göran Skytte - Omvänd

Att Göran Skytte har går och blivit "frälst" (en resa som påpörjades 1995) är naturligtvis en glädjande och trevlig händelse att ta del av. Libris förlag ger ut Göran Skyttes nya bok "Omvänd" den 24 januari. Att en kulturpersonlighet vänder om mitt i karriären, från ett kulturellt etablissemang där allt mer eller mindre ÄR vänster är för många lite stolligt och provokativt. Någon skriver på annan blogg ......."en gång i tiden var han en skarp vänsterintellektuell och jag förstår inte de där som vänder 180 grader ideologisk." Då kan man göra en liten kommentar till detta genom att konstatera att Skytte verkligen tycks blivit riktigt rejält omvänd även i dennes ögon. Utan att lämna ut mig helt och hållet i vida världen webben kan jag kort berätta att jag gjorde en omvändelseresa under sjuttiotalet från den s.k. progressiv folklig statskultur, rödväljarer och revolutionssökare bl.a i Portugal 1974. Från vänster till......varför inte säga - tro, för "den politiskaskalan" räcker inte alltid till för att beskriva vad som händer (eller har hänt) eller var man isåfall befinner sig i en konkret fråga.
Nåväl...detta får utvecklas vid annat tillfälle. Nu väntar jag på att Skytte kommer till Örebro under detta 2008 (det gör han väl !?) för besöket på Frälsningsarmén ifjol i 22 mars missade jag helt och även besöket 31 mars.
Till sist några lånade rader över Göran Skyttes nya livsstil..... "Från och med nu är det förkunnelse som gäller. I böcker, i film, det ena föder det andra.– Och varifrån kommer kraften? Det är den helige-Ande som leder. Väser Göran Skytte och spänner ögonen i publiken. Innan han åter börjar vanka och gestikulera, och så ett litet jämfotahopp, halleluja!
Det kanske inte bara är gamla partikamrater som har svårt för att ta till sig detta, det kan låta lite lustigt även för "gammeltroende". Göran Skyttes "mission" kommer förhoppningsvis innebära att "kyrkorna" får upp ögonen för att kultur är långt mycket mer än en konstutställning i församlingshemmet........Kultur är mycket, mycket mer än så. Kultur med begreppet kultivera (fr. culliver, af lat. co’lere, odla) är att bearbeta, bruka, uppodla; idka, vinnlägga sig om; upparbeta, förädla, göra bildad. Allt detta behöver man inte alltid........."göra till vänster" !?

Inga kommentarer: