21 februari 2008

Nu är jag spelklar för FC Barcelona !

Så här ser min fotbollströja ut - fick den i förra veckan av äldsta tjejen Hanna (...hur hon visste att jag var spelsugen och gick i fotbollstankar är en gåta, men Hanna tack så mycket för Ditt initiativ....) - vilket innebär att jag nu är spelklar för FC Barcelona. Har man inte spelat fotboll på många år är man per automatik ett Bosmanfall och är spelklar på direkten. Har redan haft på mig tröjan vid några tillfällen för att riktigt bli "varm i kläderna" utifall det kommer ett telefonsamtal från holländske tränaren Frank Rijkaard (min absoluta fotbollsfavorit under perioden 1988-1993 då han spelade i Italien för Milan och var totalt dominerande på mitten) . Jag började faktiskt min karriär - hör och häpna - i FC Örebro 1967! Denna klubb kom något år senare att tvingas byta till det lite mer trista och provinsella namnet "Fotbollklubb Örebro" (OBS! inte fotbollsklubben utan fotbollklubb)- då inget svenskt lag kunde heta "Football club".....enligt dåtida svenska stränga regler.

FC Barcelona har väl ingen användning av en gammal osnabb och lite stel svensk !? - säg inte det - för laget har många matcher både i La liga, den inhemska cupen och Champions Leauge att tänka på. Att jag är svensk måste vara en fördel för Henke Larsson står fortfarande högt i kurs hos fansen och dessutom har det inte gått så himla bra i serien så det ökar naturligtvis mina chanser att få spela. Vad kan jag utträtta på plan förrutom min rutin....jag är inte speciellt bra på huvudet så att spela i backlinjen kanske inte är så lämpligt. Frisparkar och hörnor kan möjligen bli min uppgift. (har fortfarande ett par Aididas 42:or med tre ljusgröna rivär på skorna kvar i källarförrådet) Annars för jag väl byta av någon av gossarna på topp sista 5 minuterna ....
Pengar !? Räknar faktiskt med att få betala en del själv - till att börja med, illafall - med Ryan Air från Skavsta blir det billigt, avresan kostar 150:- om jag tar 06.30 flyget den 8 mars. (som ett exempel) Av någon anledning är det betydligt dyrare att lyfta från Barcelona och flyga mot norr, det kostar 699:- (Då med matchpengar i Euro eller med gamla pesetas ??)

Att bara sitta på bänken vore annars värt resan eller i värsta fall en plats på någon av Neu Camps 98.600 platser.................. .

Några av mina kompisar i Barcelona









Messi, Henry och visste ni att Ronaldo egentligen heter Ronaldo de Assis Moreira - nej jag tänkte väl det.....dessutom är gamle holländske storspelaren Johan Neeskens assisterande tränare - vilket lag och vilka tränare - fantastiskt !!!!!!

Håll utkick efter mig i vår (på TV:n)


2 kommentarer:

Baronen sa...

Hej!
Av en tillfällighet stötte jag på denna sida och döm om min förvåning såg jag fotbollklubben jag startade i Baronbackarna.
Roligt.
Vad hände med klubben. Jag kom in på en skola och måste därför flytta från Örebro.
Hälsningar
Ray

Anonym sa...

Hallå !
Trevligt med en liten "fotbollskommentar" Historik: Vi flyttade faktiskt in i Baronbacken som andra familj... på Lars Wiwallius 27 vid "pannsis" 1954. Farsan fick nyckeln till lägenheten redan några dagar innan officiellt inflyttningsdatum så att vi kunde komma in tidigare....Petterssons var före oss för han jobbade i "Stiftelsen". Baronbacken firade 50 år således 2004 utan någon större uppståndelse (det borde naturligtvis varit ett riktigt stort 50 år kalas med ALLA !!!) FC Örebro kom jag med i året efter att det startades av bröderna Dahlén ....och Dig!? Trots att man inte var så gammal kändes det att detta "föräldrainitiativ" var något nytt och fräscht. Bara namnet kändes speciellt och exlusivt, klubbdräkten vit/rödrandigt stack ut och var lite annorlunda mot allt vit, svart, blått....i staden. Tanken från början var att FCÖ bara skulle pyssla med knattar och yngrepoljkar och gjorde nog så de första åren iallafal, varför jag "tvingades" att gå till Karslund IF (ÄP) möjligen efter påverkan av en klasskompis på Holmens skola - Leffe S. Efter ett år där blev det IFK Örebro med många Baronbackskillar som fostrats i FC. Vilket år namnbytet tvingades fram är jag osäker på.....
Visst är det intressant med lokalhistoria. Överhuvudtaget så verkar det som 50 och 60-talet baronbacksliv är dåligt dokumenterat (illa!). Kanske beroende på att ingen författarkändis växt upp där!?
Vem som har en något klar bild av FCÖ tidiga barndom måste vara någon av Dahlénarna. Flyttade som 19 åring med faran och morsan till Tengvallsgatan, 1970. Lite kuriosa är att jag har vänner som bor på Hjalmar Bergmans väg 36, vägg i vägg med vårt andra baronbacksboende. Gick igenom Holmens skola förra sommaren efter 40 år frånvaro...och kollade in de ursprungliga lokalerna (skolan byggdes till på tidigt 80-tal ??)
Det stora "skyltfönstret" i huvudbyggnaden med alla uppstoppade djur fanns kvar....

rolf.ostlund@yahoo.se