07 april 2008

Mycket franskt i Hjärsta eller - min tid som körskollärare är härmed över..............



Idag fick jag ett telefonsamtal från Sofia Ö som med några korta ord meddelade mig att hon klarat uppkörningen - då skall alla veta att det blev en (liten) överraskning även för mig. Trots att jag varit hennes körskollärare ända sedan första greppet om ratten, 31 augusti 2005 - hade jag ingen aning om att denna dag skulle bli min sista. Att min tid som körskollärare härmed skulle vara över, känns trots hennes glädje lite vemodigt. Att vara lärare fordrar lång erfarenhet, många timmar i bilen och mycket kunskap om skyltar och rondeller men även en hel del om var, när och hur man kör om .......
Vad gör man med all denna kunskap nu när jag inte har några fler tjejer att lära upp (Hanna Ö tidigare) ? Att Sofia efter nyår anlitat Jonas Hjalmarssons Trafikskola ser jag bara som ett komplement till den grundliga och viktiga grundutbildning jag kostnadsfritt gett sedan augusti 05. Utan min rutin och mitt cochande hade denna, glada dag inte varit just idag utan säkert betydligt längre fram i tiden.
Vanligtvis tycks inte körskollärare vara speciellt rädd om bilen, det ingår liksom i deras jobb att det kan hända något med dessa. Men för en mig utan försäkringar och ett företag bakom ryggen är det annorlunda. Då bör ni veta att i fredags hämtade jag ut en (nästan) ny Peugeot 307 från en bilfirma. Tanken vara att unna sig något annat än de senaste femton årens SAAB åkande (först en röd, sedan en brun, sedan en ljusblå och senast en svart) Vem tror ni är ute och kör denna min lilla franska ögonsten alldeles på egen hand just i detta skrivande? (måndag kl 20.38) Alldeles rätt! Hon som idag blev godkänd av Vägverket - Sofia Ö.
(Visst är det stark av mig att utan förbehåll låta en purfärsk bilist låna denna bil!?)

Grattis/Félicitations och mycket glädje i Peugeot denna första dag på egen hand.......men kör/conduire försiktigt/prudent !!!!!!

Lite märkligt och märkvärdigt att det numera rullar många franska bilar i Hjärsta. Grannen "Lindberg" i söder har en guldmetallic Peugeot 407 Kombi och "Söderström" på norra sidan har en tuff liten grön Peugeot 206

(till vänster 407:an, i mitten 307:an och till höger en 206:a)

Inga kommentarer: