17 januari 2009

På gallerironda i Tel Aviv


"Alarm box",, acrylic on canvas,120x90 cm,2003
Adam Sher, Born 1970, Ocraina.
Lives and works in Tel Aviv , Israel

På min - inte dagliga - men dock regelbundna gallerirunda på webben tog jag en sväng till Tel Aviv denna dag. Staden vid havet i det där lilla landet som många i dessa dagar anser är ett ociviliserat land. Här finns dock mycket spännande konst och kultur att se, tro mig!
Kanske konsten och kulturen kan "skapa fred" - är min tanke. Allt tal om fred som inte går till roten med "problemet" blir bara plåster. Ordet försona tycks inte finnas i vare sig svenska eller internationella förhandlingsdelegationer. "Försoning" är någonting djupare än dagspolitiska överväganden och måste till om en konflikt skall lösas - på jobbet eller i världspolitiken. Fred på mina villkor, våra villkor, hans/hennes villkor eller deras villkor är bara "fred" för - galleriet - om ni förstår uttrycket.
Vad Adam Sher vill ha sagt med sin alarmbox kanske får väl var och en försöka att förstå. En egen liten "betraktelse" har jag naturligtvis redan läst ut ur bilden......

Konst är mer än yta, kom ihåg det!

Inga kommentarer: