09 maj 2009

Att tanka ned eller tanka upp - musik!


Jacques Pellen - Lament for the Children
---------
Diskussion om att tanka ned musik (och filmer) från nätet har varit livlig denna vår och dess juridiska prejudikat tyckes inte ännu vara faställd !? Då kan det vara både moraliskt klanderfritt och förhållandevis ett billigt nöje att röra sig i "tankevärlden" där det är lagenligt. Om några svenska piratkillar hamnar bakom lås och bom får vi väl se framledes, jag vill istället uppmärksamma två andra svenska killar som är pappa till spotify.
Detta är en botanisk musikalisk trädgård som gör att man kan lyssna på musik (lagligt) som man aldrig skulle ha´ hitta på annat sätt - fantastisk. Jag grämer mig faktiskt lite över att jag inte "upptäckt" Jacques Pellen, en fransk gitarrgubbe - tidigare. Pellen behärskar att hantera både folklig och jazzig variant av musik på ett mästerligt sätt. Av tre som jag har tillgång till är Lament for the Children favoriten. Hur låter denna herre, då!?
Det finns flera möjligheter - ett, skaffa spotify, två, köp en cd för 419:- på cdon (usch vad dyrt, det måste finnas billigare?) eller tre klicka in på deezer.com och hallååååå ..lyssna - på hela skivan. Hela skivan är rakt igenom fantastisk - alla låtar med sin egen karaktär utan att spreta åt olika håll. Då skall alla veta att jag lyssnat under hela min levnad på otroligt mycket musik ( så jag borde veta vad jag talar om )

Pretty good, Jacques Pellen - det blir mycket Pellen i Peugeot i sommar var så säker

Härmed föreslår jag att Stickan Anderssons Polar Music Prize 2009 delas mellan Jacques Pellen och spotifygrabbarna !

Inga kommentarer: