28 juni 2009

Kaka, Lucio och brassarnas "undertröjor"........


Så här kan det se ut när Kaka visar "undertröjan"

En kortis om fotboll;
Efter avslutat dagsverk i trädgården - tog jag mig in i stugvärmen vid 20-tiden för att se finalen i Confederations cup i Sydafrika. Brasilien vann med 3-2 (0-2) mot USA på ett betydligt bättre spel i andra halvlek. Att analysera och kommentera matches 90 minuter kommer andra att göra betydligt intensivare och bättre. En kommentar som jag ändå vill göra är vad som händer efter att svensk domaren - Hansson - satt pipan i munen och blåst av matchen. Brassekillarna som - borde vara vana vid segrar - är tårfyllda och överlyckliga. Kramkalas som bara latinos kan göra. Kaka och Lucio drar av sig landslagsdressen, inte för att byta tröja med någon jänkare, utan för att blotta sin egen personliga "undertröja". Jag ser säkert fem, sex, sju brassar med "I Belong to Jesus", "I love Jesus" tröjor på dessa killar som bildar en jättering på mittplanen med förbundskaptenen Dunga och alla spelare, massörer, ledare. Säkert 40 - 50 personer som står på knä och tackar - "någon högre makt" som man säkert skulle skriva i Aftonbladet. Men denna högre makt - som i brassarna fall har ett namn - tycks ha´ ett speciellt förhållande och förkärlek till dessa killars sätt att hantera bollen med fötterna. Kan det vara för att de är villiga att ge denne högre makt äran för sina egna fotbollsframgångar både i landslag och klubbfotboll.
Visst är det en vacker syn att se dessa stjärnor bilda ring och avsluta alltihop med - ett "tacksägelse möte" - eller vad man nu säger ..........
Nu har Brasilien redan ena foten i nästa års VM-final, var så säker - Jesus har inga favoriter. men ända tycks han ha´ en stor portion beundran och kärlek till sambafotbollen.
Denna afton säger jag - naturligtvis - ett STORT GRATTIS till mina brassevänner Edurdo och Demitris, i Örebro.
Dessa killar älskar också fotboll och Jesus - helt klart.

Inga kommentarer: