25 januari 2010

Radioteatern ger - "Bollhusmötet 1939"


Philips radioapparat, 1939 och Djävulssonaten, Bonniers 2007
-
Det har blivit mycket radio under några dagar i lördags var det P3 och idag måndag P1. Den 27 januari samlas människor över hela världen i en årlig manifestation. Det är den internationella minnesdagen för förintelsens offer – samma datum som koncentrationslägret Auschwitz befriades, 1945. Jag kommer själv att närvara vid en minneskväll i Örebro, där en överlevande, Elisabeth Citron kommer att finnas med. Med anledning av detta har radioteatern producerat "Bollhusmötet 1939" i två delar, det var del 1 jag råkade höra (....tack för det!). Den bygger på Ola Larsmo bok "Djävulssonaten" för att citera" ..." är en historisk essä som tar sin utgångspunkt i det möte den 17 februari 1939 då femtonhundra Uppsalastudenter drabbade samman i en offentlig debatt om Sverige skulle ta emot judiska flyktingar från Nazityskland eller ej. Flyktingmotståndarna vann en stor seger den kvällen, vilket skulle komma att sätta sin prägel på svensk flyktingpolitik. Jag menar att man i "Bollhusmötet" ser en miniatyr av Sverige under krigsåren - liksom att man här får en nyckel till den svenska rasismen"
Ola Larsmo har gjort ett strålande arbete i sitt historiesökande och är också berättarrösten i denna - viktiga - radioteater, han gör detta på ett elegant sätt. Alla måste hjälpas åt att "minnas" så att vi aldrig glömmer förintelsen och dess förgreningar.
Om jag själv varit i Auschwitz...!? - Jo, jag var där 2005 och det är kanske därför jag inte vill att någon av oss skall glömma. Jag har med egna ögon sett detta historiska faktum - förintelsen.

Inga kommentarer: