09 april 2010

Lite om Sturmark och att vi alla är ateister !!


William Lane Craig - On Guard
Publicerad av David C. Cook 2010
-------------------------------------
Hörde i påskveckan en föreläsning "Tro, vetande och modern humanism" av Christer Sturmark, det blev lite om gröna svanar, snömannen och storsjöodjuret. Dessutom fick vi även höra att ateist betyder inte att jag vet att Gud inte existerar, utan det betyder att jag tror att Gud inte existerar. "Dessutom måste man fråga sig vilket gudsbegrepp är det vi pratar om, frågar någon mig om jag är ateist då frågor jag i förhållande till vilken gud då? Sanningen är den att de allra flesta människor på jorden är ateister. Kristna är ateister till de hinduiska gudarna och hinduer är troligtvis ateister till de grekiska gudarna, osv osv jag är möjligen ateist till ytterligare en gud ......"
Ja, vad skall man säga om detta, då blev jag betydligt gladare när utan tvekan den skickligaste försvararen av kristen tro, William Lane Craigs bok On Guard låg i brevlådan, dagen efter. Det pågår lite varstans diskussioner över uppståndelsen och vart Jesu kropp tog vägen, då är kapitel 9 "Did Jesus rise from the dead?" en hjälp för alla som eventuellt stöter på någon nyhumanistisk förkunnare, i något sammanhang. Att då kunna lyfta "garden" (...utan att slå till fysiskt) och med hjälp av några argument från Lane Craigs långa apologetiska liv och leverne, förtälja för denna person hur det egentligen förhåller sig med den saken, är inte alls fel.
Det är kanske inte någon bok för nattduksbordet och läsning strax innan sömn, nej det fordras att man är någorlunda vaken. En bok som räcker riktigt länge och som man säkert aldrig blir färdig med, om någon förstår vad som menas med detta.

Med önskan om många härliga lässtunder.
William Lane Craig och Christer Sturmark
Två glada författare och debattörer, men med olika utgångspunkter och slutsatser

2 kommentarer:

Per Ewert sa...

Ny Craig-bok månne? Något nytt att ta till sig för den som redan har mycket som han skrivit tidigare?

block och penna tycker att...... sa...

Lane Craig är ungefär som en Dylan, en gammal goding kan dyka upp på senare plattor. Lane Craig, kan klämma in ett tidigare kapitel från en annan bok ännu en gång i pärmar med ny titel.....
Lane Craig, enkel, skärpt, duktig, flitig och produktiv, en skolad herre som under alla åren bevarat en "filosofiskt Jesuscentrering"
Där av mitt eget personliga "intresse" för hans texter och funderingar
R.Ö.