13 september 2010

Grattis - Newmaninstitutet fick högskolestatus


Newmaninstitutet, vilket campus !!
-
Det är säkerligen ingen "nyhet" att Newmaninstitutet i Uppsala fått högskolestatus, då det skedde i början av september. Det nya ligger nog i att det bara för något år sedan blev nobbens från Högskoleverkets sida, trots att en sk kommission tyckte att "lärargruppen var tillräckligt stor och kompetent". Vad som hänt mellen ifjol och nu får väl lämnas i glömskans hav, då det varit en "sak" mellan kommisssionen, höskoleverket och naturligtvis regeringen. Kanske ett vallöfte och konsekvens från Alliansen om "friskolornas" förträfflighet, vem vet ?
Nå väl, ett stort Grattis !!
Trots att jag själv INTE har en enda högskolepoäng så lyfter jag på hatten (....dock, bara en keps) och jag hoppas att många andra med hattar, typ doktorshattar gör det oavsett om dessa tycker om "friskolor" eller ej. Universitetsmiljön måste väl rimligen också också vara sk. konkurrensutsatt ?
Det finns många "ämnen" och "forskningsfrågor" som är tabu i svensk högskolevärld om Newmaninstitutet kan råda bot på detta återstår att se. William Lane Craigs fundering, ställd redan 1999 och filosofen Ingemar Perssons lite märkliga "förklaring" till detta - varför det inte finns en enda skolad - kristen - filosof i svensk akademi kanske håller på att gå i uppfylles inom en inte för lång tid, 10 -15 år är ingen lång tid i bildningssammanhang.
Ännu en gång, stort GRATTIS till examensrätten och högskolestatus. Tänk om man vore tjugofem år och hungrig på att bli en hundraprocentig - kristen - svensk filosof, sådana yngre män och kvinnor MÅSTE väl ändå finnas.....??
Botanisera gärna på Newmansinstitutets hemsida....

3 kommentarer:

Janne B. sa...

hur kommer det sig att det på kristet center örebro inte finns en enda person med examen i dessa ämnen liknade de på newman? är det en slump eller är det ett mönster? hur tänker du?

block och penna tycker att...... sa...

Tack, "Janne B" för en kommentar.
Blev bara lite paff över hur du tolkar min "newman" text och dessutom läser in egna lite lustiga funderingar. Tycker nog att du blandar ihop korten och dessutom blottar ett och annat, skulle jag syna dina övriga kort på handen är det nog iallafall inga ess i leken, .
För övrigt, är du seriöst intresserad av att snacka vidare om både din, min och andras "examen" kan du alltid e-post, det kan tyvärr inte jag....eller hur !?

Till sist: Varför stavas utbildning med ett d medan inbillning inte har nått d utan bara två l ...!?

eliasson sa...

Rolf, vad menar du, jag blir förvirrad av ditt svar till den där janne?!