16 januari 2011

Poeta laureatus.....!?


"A Pulic Writer in Neapel" Giorgio Sommer, foto

För någon vecka sedan skickade jag några rader till Dan Steeves, en printmaker som gjort en serie etsningar som jag under några år tilltalats av. För några dagar sedan fick jag ett svar, bingo. Min fråga gällde bl.a. vad som inspirerade honom att ge dessa bilder långa poetiska titlar som samtidigt utgör lite av en vägvisare i hans bilder och skapande. Dessa tillsynes mörka eländiga övergivna hus med ett tragiskt öde får hopp och mening i och genom titlar som pekar på någonting bortom horisonten. "I do read poetry of Auden, Cooper and others..." och titlarna kom "from a collaboration with" en vän han har sedan många år som skriver (author).
Alla har nog en egna - hovpoet, det vill säga en "poeta laureatus", skulle jag tvingas anställa en alldeles egen blev det säkerligen Tomas Tranströmer. Lars Forsell var väl en officiell hovpoet en gång, funderar över om det inte är Kristina Lugn som innehar denna syssla och uppdrag idag?
Kanske det är tidsandan och den rådande korrektheten för stunden, som avgör vem som blir hovpoet, tänker på Carol Ann Duffy, engelska hovets första kvinnliga poeta laureatus och ny sedan 2009, typiskt nog med böcker som "Feminine Gospels" (2002).
Dan Steeves bilder, då?......jo, en bild som är oerhört stark och som är orsaken till mitt "gillande" är bl.a. en bild i serien Things We Put on a Hill


"Succor in Abandonment" (1996)

Inga kommentarer: