23 januari 2012

Gud på Konsum - konsumguden......?


Läser en insändare i Nerikes Allehanda där en person sett på Tvärnytt och även rikstäckande Rapport (14 januari) ett inslag om prästvigningen i Västerås stift. Efter själva invigningscermonin gjordes en intervjuv med en av (nyvigda) prästerna som svarade nekande på en fråga från reportern. Jag blev lite förvånad och samtidigt nyfiken över insändarens beskrivning av samtalet, kan prästsonen verkligen sagt detta som citerades i artikeln.
Sökorden "Tvärsnytt" och "14 januari" innebar att ovanstående programinslag dök upp. Inget usch och fy från min sida men visst är "bekännelsen" märklig eller märkvärdig - att höra. Reportern raka fråga om den nye prästen tror på Gud (gud), blir svaret efter en lång tystnad i rutan, nej. Iallafall inte på den gud som reporterna tror att han tror på.
Reportern: Tror du på Gud ....?  
Den nyligen prästvigde: . .....(tyst i 9 sekunder)...förut har jag alltid försök att svara på den där frågan....men jag pratar inte om min, min privata tro så gärna....eeeee.....men för att svara på din fråga, tror jag på Gud, så blir då nästan så att jag måste få säga nej, för om jag säger ja, då kommer liksom att bekräfta nån bild du har av (G)ud och jag är ganska säker på att just den bilden tror...., den (G)uden tror inte jag på, men om man bara skall svara någon på Konsum, tror du på (G)ud....som blir nog svaret ändå ja............(....här tonar orgelmusik in)
Någon kanske tycker att det är härligt med att prästen inte är alldeles säker på sin "tro på Gud", då kan han ju möta tvivlare, agnostiker och allmänt troslösa människor på ett helt annat sätt än den trosfriska och den självsäkra prästen som tror sig veta .....
Vad skall en´säga om detta.........?
Inte kan jag tänka mig att någon rörelse, vare sig nykterhet, fred eller bonderörelse tar in någon i personalgruppen som inte är helt säker över vem den så kallade huvudmannen i rörelse är och vad rörelsens uppgift och uppdrag är - inte ens i den moderna konsumrörelsen, coop.
Inte usch och fy, men visst är det märkligt, varumärket "Kyrka", kan snart vara ett minne blott - inte speciellt lustigt för "besökare", nya som gamla..............
Det är inte något enskilt stift eller präst jag vill nagelfara, klassiskt lutherdomen har bidragit till välfärd och kyrklighet av bästa märke, men detta lutherska arv måste försvaras och inte "moderniseras" och anpassas till nästintill gudlöshet.

Inga kommentarer: