17 maj 2007

Kristi himmelsfärd

(Mark 16:15 och vidare - Nya testamentet normalutgåva 1912)

Ibland kan man höra någon säga "kristiflygare".....om denna dag, detta hade jag tidigare - "svårt att ta" - då jag tycke att det inte riktigt gav uttryck för vad som egentligen hände fyrtio dagar efter uppståndelsen. Jesus gav sig verkligen inte iväg på någon egen "utflykt", utan texten säger att han blev upptagen av Gud..... Idag är jag mer "mjuk" i min attityd när jag skall försöka att säga något och "rätta till" andras uttryck - om denna dag. Det kanske till och med är lättare att dela något om himmelsfärden med någon människa som talar om "att flyga" än med den som har en allmän from och romantisk tanke (och bild) om denna dag!?

Kristi himmelsfärd är en händelse som ägde rum efter uppståndelsen. Himmelsfärden är ett nödvändigt klimax i förhärligandet av den uppståndne Jesus Kristus, garantin för att - liksom förutsägelserna om Messias lidande hade blivit uppfyllda - skall han komma tillbaka på samma sätt som när lärjungarna hade sett honom fara upp - genom att "sätta sig på sin Faders högra sida" återupptog Kristus den härlighet han hade haft innan.............

Med önskan att många skall kunna dela glädjen med mig - över denna händelserika dag

Inga kommentarer: