14 maj 2007

Söndag - fågelskådningens dag

I går - söndag - var det fågelskådningens dag då fågelvänner strövade i naturen kring Rävgången och Vena. Det fina med fåglarna är att de kan ses även när "öppettiderna" inte stämmer. Jag brukar besöka nämnda områden ganska så regelbundet, dock icke igår. Det som är så himla bra och fint med "Rynningeviken" är dess närhet till vattenspeglar, sjöstrand, fåglar och alla ljuden.
Lite av ölandskänsla om ni förstår vad jag menar. Är bostaden på väster och mitt dagliga arbete på öster så brukar jag lägga till en halvtimme på morgonen och ta en cykeltur via Rävgången eller alternativet Oset. Tala om en fantastisk väg till jobbet. Finns en kamera med i bagaget hittar man alltid något motiv att föreviga. Här får jag framföra ett stort tack till kommunbiolog Mats Rosenberg och hans kompisar för ett strålande arbete under många år. Att en och annan fågel är vackrare än andra kommer man inte ifrån sedan kan "smaken" variera. Jag är lyckligt lottad att få bo i skogsnära område (Hjärstaskogen). Detta innebär ett relativt rikt liv (fågelliv) även där - inpå knuten.
Årets fågelinventering på Slättvägen har just påbörjats och vid lördagens titt i trädgården kunde jag bocka av rödhaken i protokollet (även i år). Stod och tittade ut genom rumsfönstret för att se på årets maskrotsblomster och såg då på nära håll en av våra rödhakar (Lars Jonssons utmärkta skiss). Nu håller jag dagligen utkick efter en annan goding rödstjärten.....(se egen eventuell fågelbok!) Att se exv. en liten sädesärla springa på sitt karakteristiska sätt efter en liten fluga och veta att den nyligen kommit från sin vintervistelse i södra Afrika är ganska så "stort" (påbörjade flytten i slutet av jan). Varje år slås man av tanken - hur är det möjligt för dessa små att flyga hit på egen hand och alltid hitta/träffa rätt....Det måste vara nästintill omöjligt att hitta rätt då allting är så smått - sett från luften - att då urskilja ett litet solhus bland andra hus och veta att "där är det" är en bravad - fråga första bästa falmskärmshoppare !

2 kommentarer:

Hanna Östlund sa...

Håller med. Fåglar är otroooliga varelser. Är ett STORT fan av din blogg ska du veta. Kanske den roligaste blogg jag besökt till och med...
/ H

block och penna tycker att...... sa...

Tack ! (men....du kanske inte har besökt så många....?)