27 maj 2007

Systematisk teologi, del 1 - "Pingst" teologi

Denna dag är en dag då alla mödrar med all rätt uppmärksammas - men jag tänkte beröra dagen på ett annat sätt då det även är Pingstdagen. Systematisk teologi har under flera deciennier varit ett "ämne" som många har hållit sig borta från.... Men i tider då det kyrkliga "smorgasbordet" blir längre och bredare och dukas med nya rätter och nytt innehåll - är det än viktigare att försöka urskilja vad som är "ätbart". Gudskunskap och en stark levande tro är inget motsatsförhållande, kanske är det så att dessa förutsätter varandra ? Önskar denna pingstdag rekommendera en i mitt tycke strålande teologi utifrån ett pentecostal perspektiv. Ett ämne i ämnet som det inte finns så mycket "skrivit om". Pingsten är ju bl.a. modersmålets tid ......."och när dånet hördes, församlades sig hela hopen, och en stor rörelse uppstod, ty var och en hörde sitt modersmål talas av dem". Kom idag att samtala med min egen församlings senior pastor vid en kaffestund - denne berättade en intressant sak om detta - att höra sitt eget modersmål uttalas av någon annan, som egentligen inte kan det. Någon gång på 40-talet kom en broder till Sverige (Borlänge). Emellertid kom kriget emellan så att denne person blev kvar i landet för en tid. Detta var av förklariga skäl inte speciellt muntert. Vid ett tillfälle fick en svensk person bära fram en personlig hälsning - som man säger - på broderns modermål. Till saken hör då att denne svensk själv var osäker på hurvida det där med "tungomålet" var någonting som han själv "hade".........
Denna hälsning kom att betyda oerhört mycket för den person som blivit avskuren (för en tid) sina rötter och naturligtvis den svenske "tvivlaren". Inspirerad av bibelberättelser och även modernare berättelser från vår egen tid kan man faktiskt hitta ett och annat om "pingst" teologin i cybervärlden. Att denna "teologi" skulle vara en tunn firnessa - behöver man inte läsa länge för att upptäcka att så inte är fallet.....
En gentleman vid namn J Rodman Williams (Ph.d) har en hel del att säga i detta ämne...så varför inte gå rakt på sak och läsa om "Why speak in tongues" - klicka isåfall på http://home.regent.edu/rodmwil/home2.html#pilgrim: och ta del av ett rikt materialet.

God läsning


2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du läst några fler systematiska teologier, som inte har ett karismatiskt perspektiv?

block och penna tycker att...... sa...

Trevligt med respons!

Men när jag läser ovanstående frågeställning blir jag lite osäker över formuleringen "inte har ett...", kanske "inte" - inte skulle vara med....Då skulle frågan lyda, i min tappning "....finns det annan teologi med ett karismatiskt perspektiv". Kort svar isåfall: Jo, helt säkert!
En annan liten detalj är att jag själv inte använder mig av begreppet "karismatiskt" i texten.
När jag försöker beskriva min egen kyrkliga hemvist tilltalas jag av begreppet "pentecostals" som är en internationellt gångbar beskrivning på kyrkor och församlingar som under de senaste tjugo, trettio åren blivit ett "fenomen" i bl.a Latinamerika (den kontinent som jag känner till bäst). Inte bara "förvandlade" kyrkor utan även det omkringliggande samhälle (social context) har präglats av "pingsten". Det finns idéer om att "pingströrelsen" har lite eller ingen teologi alls utan att det är bara lite känslor styr.... Det är detta jag vill råda bot på och påtala, att så behöver det inte naturligtvis inte vara, utan det finns "pingstteologi" av betydligt ädelare och "djupare" slag. Om "inte" ändå skall vara med så blir frågan "...finns det teologi med ett icke karismatiskt perspektiv? Svar: Jo, bland annat den engelska (akademiska) "radical ortodoxy" teologin som växt fram sedan mitten av nittiotalet med Mr Graham Ward som frontteolog.
Ola Sigurdson (var nyligen i Örebro för kyrkodagar) har introducerat denna teologi för en svensk "publik". Trots namnet ordodox är den inte så speciellt "klassisk" utan mera en teologi som försöker att "ta hjälp" av filosofin för göra teologi mer "modern". Det skulle leda alldeles för långt bort från "pingsten" och åstadkomma mycket diskussion om jag med min begränsning skulle försöka att utveckla denna "radical ortodoxy". Om jag skall rekommendera något teologisk så börja (iallafall) med Mr J Rodman Williams.

God läsning

rolf.ostlund@yahoo.se