04 juni 2007

Bildspråk, del 1 - Predikantens retorik

Jag har alltid gillat att uttrycka mig i bilder, min första utställning var faktiskt på Länsmuseét i Örebro på 60-talet. Hur jag hamnade där var nog mer en tillfällighet med hjälp av lotten (lyckligt lottad) än talangen att måla - då alla i lågstadiet hade rikat exakt samma motiv, en liten stuga med trädgård. Det har blivit några utställningar till under årens lopp men då aldrig på ett sådant fint ställe. Jag uppskattar därför människor som talar (inte i gåtor) utan uttrycker sig i ett rikt bildspråk. I den kyrkliga tradition som jag tillhör har vi en pastor emeritus (f.ö. still going strong) som får utgöra ett exempel på vad jag menar.
Denne rikt begåvade predikant har jag följt sedan tidigt sjuttiotal. (lyckligt lottad) Det som jag föll för då och som lever kvar är de bildrika koncentrerade meningar och uttryck som är så förtätade att det påminner om ordspråksbokens struktur - alltihop. Man blir liksom inte färdig med texten utan man får allt ta med sig den hem och i lugn och ro "packa upp" innehållet efter hand. Lägg märke till att det inte är någon form av högtidlig sinnerlig poetisk gymnastik för stunden utan här handlar det om liknelser, metaforer och tankar som skall hjälpa till att dra undan slöjan. Kvittot på att denna förkunnelse har varit (och är) "speciell" fick jag när två studenter tog plats i den tidigare kyrkolokalen för att där göra sina fältstudier för en retorikuppsats. Att studenter med ett kritiskt tänkande för ögat och tränade i den ädla konsten att avgöra vad som är "vältalighet" ....kom fram till att denne predikant var klart lysande är intressant (oberoende källa, kallas detta).
Hur är det möjligt för en "självlärda" förkunnare att vara ett sådant (lysande) exempel ........till detta får jag återkomma en annan dag....

Bibelns bildspråk - O L Björk Örebro Missionsförenings förlag, 1936 (privat ägo)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dethär blev mer en hyllning till predikanten än av bildspråk.

Anonym sa...

samma anonym: bildligt talat sköt du utanför målet

block och penna tycker att...... sa...

Njaaa, uttrycket ...."mer en hyllning till en predikanten än av bildspråk"..... blir nog - för att använda en fotbollsterm - ett skott över....

Vad jag "diskuterar" är vad det beror på att en och annan predikant har ett "rikare" språk....(än andra)
Dessutom finns det "papper" på att mina antaganden är mer eller mindre "riktiga" - då några "skolade" studenter finns med i denna hyllningskör.....(uppsatsen utlånas vid förfrågan)
Att det sedan låter som en "hyllning" - behöver väl inte bli till ett problem!? Alternativet skulle vara att hylla - bildspråket!?

Vad jag är ute efter är att "påvisa" att mycket bibelläsande kultiverar en människa....pedikanten - i detta fall - som utvecklats till att bli en skicklig lärare/pedagog.

Hylla, kanske ordet uppskatta är bättre...hylla gör man ju bara vid ex. födelsedagen en gång om året.
Uppskatta kan man ju göra betydligt oftare............!