09 juni 2007

Hanna Ö. SP3E - studenten 2007

Studenten 2007.
Att vara förälder och ta emot sin Hanna Ö. i folkhavet mellan Borgen på Rudbecksskolan (...skall vara två s) och Frälsningsarméns hus är naturligtvis en STOR händelse. "Studenten" har utvecklats till en riktig folkfest, då hela staden är i rörelse. Det går faktiskt att så att säga festa och skrika utan rusdrycker, det såg jag många exempel på. Annat var det i slutet av 60-talet, då det var mer eller mindre "skämmigt" att gå ut....Ett vitt kuvert i handen, tack till läraren och sedan cykla hem - inget mera. Inga vita mössor, kostym....njaa, kanske någon. Tjejer i nyköpta klänningar......njaa, men inga speciellt inhandlade till avslutningsdagen.
Jag var tilldelad uppgiften att fixa det praktiska, i denna grupp ingick bara jag men vid resning av partytältet fick jag faktiskt anlita kökspersonalen (försök att resa ett partytält själv det är - omöjligt). Det kan låta lite märkvärdigt men jag hade bara en A-plan, jag visste att det fina vädret som började i veckan - skulle hålla i sig (tänk om e.m. lördagens skvättande kommit på freda´n). Är man "praktikant" på en större tillställning blir (får !?) det inte så mycket sittande vid borden. Men jag kikade ändå ut emellanåt och upptäckte då både gamla och nya bekantskaper.....Allra först på plats innan vare sig Hanna eller någon annan var hemmavid kom en pigg och fräsch morbror Rune (född 1921) till Slättvägen. Även farfar Gunnar (född 1924) var på plats. En en riktigt ung gosse Abbé (född för cirkus tre månader sedan) kom i sällskap med sin mamma Hanna. Sedan var det en jämn ström av gratulanter..... Summering: En trevlig tillställning med tjusiga tjejer och killar i vackar kläder och friserande efter rådande mode, alla vackra blommor som står nu står på diverse platser i huset, alla förfärligt vackra presentförpackningar med genomtänkta gåvor. Tack till alla som kom, utan er hade det "bara" blivit familjen kring ett bord.

Nu får vi rikta in oss på nästa års studenten 2008 då Sofia går ut....

Foto: Sofia Ö.

Inga kommentarer: