10 september 2007

Fantastiskt- strålande !



Lite afrokulturellt - nej, förlåt mycket afrokulturellt
Hade förmånen att vara bjuden på ett "riktigt" afrikanskt bröllop i lördags - brud och brudgumme från Burundi - fantastiskt, strålande !
Med cirka 170 gäster, varav max 30 med mitt eget modersmål - fantastiskt, strålande !
Satt bredvid en gosse från Zimbabwe (i Sverige sedan 2005) - där det blev ett och annat prat om musik då han hanterade gitarr till en sång (ballad).
Lärde mig mer om hans "hemförhållande" under några timmar än vad som erbjudits och vad jag hittat i svensk press under flera decienner..........
Att bara sitta (eller stå) och se på dessa nyvunn´a vänner var STORT. En lång mogen parant riktigt kraftigt byggd leende kvinna med en gulgrönspräcklig klänning och med samma tyg i huvudbonaden .............vaaaar sååå cooool - tänk om man hade fått komma intill en sådan kvinna och fått höra hennes livshistoria - det hade varit bonus, nu blev det inte så.

Släkten på plats. Kusiner från Belgien och Holland. Afrokompisar från olika håll och kanter i Sverige var andra som var där..............Det blev naturligtvis också lite afrodans på slutet. Bröllopspresenter !? Små glänsande paket från nordbor och minst fyra r-i-k-t-i-g-a kor och två häktar jord av närmaste släkten.
Nu är jag gift sedan länge med en grånande fantastiskt strålande vacker hustru - och är helt nöjd med det "köpet" - men vore jag yngre och utan kvinna skulle jag nog resa söderut - helt klart.
Tack Sonia och Aimé för denna strålande dag - på många sätt fantastiska dag !!
TACK - all Himmelsk välsignelse över ert tillsammansliv idag och framöver................vaka över det och behåll Kristuslivet, kulturuttrycket och era vackra "rötter" - fantastiskt, strålande !

Inga kommentarer: