12 september 2007

Principen om sådd och (misslyckad) skörd - del 2


(OBS - en lånad bild från webben !)

Det är bara att öppenhjärtligt meddela att årets skörd inte tycks bli den bästa (i mitt eget trädgårdsland). Alla minnesgoda kanske minns "såddens dag" i maj där jag lite självsäkert gav uttryck för mina odlingstalanger och kunskaper om hur man verkligen sår. Nu när skördetiden är inne för min sådd av persilja, dill och squash är det ingen munter syn. Dillen har kommit upp men av dessa riktigt stora härliga gula doftande dillkronor ser man inget av eller kan lukta sig till. Av persiljans 5-6 rader kan jag bara se en enda rad. 10-12 squashfrön har haft problem att orkat upp ur jorden - ser max hälften av dessa i plantor. I maj bredde jag på med principen om sådd och skörd, dessutom hur man preparerar jorden för en stor och rik härlig skörd.
Någonting måste ha´gått snett....kan det vara dålig jord, regnig sommar, grannens buskar eller inget innehållet i påsarna. Jag har ägnat en stor del av denna septembermånad åt att försöka förstå hur det har blivt så här torftigt denna sommar - varför "frukten" uteblivit.
Det enda vettiga svaret som jag kan finna är helt enkelt att fröna (iår) hamnade på fel djup.
Det går a-l-d-r-i-g att ha bråttom att strö ut fröna med "vänster hand" på tre minuter. Går det snett redan DÄR hjälper inte vare sig stark tro och bra väderleksförhållanden under odlingssäsongen, a-l-d-r-i-g.
Min egen lilla webbaserade "såskola" har faktiskt blivit en riktig kunskapsskola för mig själv, det vill säga att jag a-l-d-r-i-g tar det där med sådd och skörd med en klack - framöver.....det handlar ju faktiskt om liv och livskraft - den går a-l-d-r-i-g att manipulera med....
Nästa års trädgårdsland har jag redan nu börjat att - seriöst - planera och har bokat en hel eftermiddag i maj 2008 åt mig och nästa års fröpåsar.
Några squash blir det nog iallafall, varför det går bra att "kommentera" in recept på något - där squash finns med ...........

Tack !

Usch, för alla ord och stavningen därtill men http://www.sprakradet.se/ kan vara en hjälp
- "månadens ord" där är klimatsmart




Inga kommentarer: