19 oktober 2007

Nej, Gud med litet g är inte så stor....!


Att det blivit "tuffare" debattklimat i vårt land kan knappast någon
kulturkristen människa undgått att märka. Jag tänker på bl.a Humanisterna och deras frontperson Christer Sturmark. Att klimatet blivit lite bistrare är bara att konstatera - vilket innebär att man får ikläda sig något lämpligare för att klarar en annan "temperatur". Hittills har det inte funnits så många som inspirerat och visat att det går bra att "tänka kristet" och vederlägga försöken att tillintetgöra Gud - med lite förnuftigt förnuft.......ett exempel är Stefan Gustavsson. Nu har idagarna Bength Gustafson och Staffan Rudenlöv inspirerats att som man skriver:
"Vi har beslutat att starta och bygga upp ett apologetikcenter för kristendomsförsvar inom Inspirationskällans ramar..." (se http://inspirationskallan.nu/content/view/60/15/ )
Vad det kommer ut av detta återstå att se, men detta "skådande" skall man som troende naturligtvis inte göra passivt utan här gäller det att stödja alla initiativ...... Nyligen har Christopher Hitchens kommit ut med en bok med den "provokativa" titeln "god is not Great - how religion poisons everything" ISBN 0446579807. Lägg märke till att Hitchens inte talar om Gud i bemärkelsen "Gud" utan nöjer sig med en litet g dvs. en liten gud. Intressant. En annan "kritiker" som jag följt de senaste åren är Richard Dawkins och jag slås av dessa båda gossars starka energi och passion i att försöka vederlägga och utmana Kristustroende i sitt daglig liv. Alla som klickar in på exv. Hitchens webbsidor måste frapperas över dennes "duglighet" att presentera sina tankar och ideér - dessutom i en snygg förpackning. En verkligt tjusig "hemsida". (http://buildupthatwall.com/)
Kanske Inspirationskällan och kan råda bot på den lite torftiga apologetik som hittills varit och hjälpa den enskilde att vässa sina argument, för eventuella kommande samtal på våra arbetsplatser och diskussioner i lektionssalar.
Vår gode Gud är alltför stor och har alltför stora planer med både människan, folket och Globen - för att vi skall sitta "inne" med dessa....
Nej, om detta måste vi tala (apologetik)

Fotnot: Poison betyder något i stil med att förpesta

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är Per-Åke Eliasson en apologet?

block och penna tycker att...... sa...

När jag klickar upp min egen blogg så händer det ibland att den "signalerar" för att en kommentar finns att - antingen avvisa eller "publicera".

Två ting: Tyvärr så måste jag uttrycka att det ofta är en kommentar som har ett annat "innehåll" än den text som kommenteras. Att försöka måla in bloggaren i ett hörn med en retorisk korthyggen fråga - för att där i allas åsyn inse felaktighet/-er. Att kommentaren dessutom är anonym (då jag rimligen borde känna denne är trist) - en tristfyra av fem möjliga.

Apologet!? Både ja och nej. Du lägger säkert in benämningen "skolad" i begreppet och då finns det inte en enda svensk som - vad jag vet - som bär denna "titel". "Apologet" som en som brinner för och förvarar grundläggande doktriner - ett klart och tydligt, Ja!
(....detta borde alla vara)

Det kan låta märkvärdigt men jag fick i veckan "Philosophical Foundations for a Christian Worldview"(652 sidor) av herrar Moreland och Lane Craig. Försöker hålla mig ajour med vad som sägs i detta ämne.....
Deras "uppsåt", "kallelse" och "uppdrag" är av annan art än fundera över om enskilda personer är "apologet" eller har en "apologetisk talang".
Så önskar jag förhålla mig likaså - så dessa herrar är ett föredöme, för mig.

Jag kan bara önska att Ditt apologetiska kunnande leder Dig ut i cybervärlden där Du kan försvara (grundläggande) bibliska texter och ett bibliskt tänkande och vinna "världen".

Bokens kap 1 - vad är filosofi - finns att klicka fram på IVP Academic

Anonym sa...

hi, good site very much appreciatted