15 maj 2008

Kolla upp läget som Johannes döparen, gjorde...!!!



Kanske det är åldern som gör att jag först - nu - fått höra om Florida Outpouring, att det sedan i början av april pågått ett så kallat outpouringmöte i Lakeland,FL.
En mötesserie med den tämlige hittills okände evangelisten Todd Bentley som var tänkt att vara i fyra dagar, men som håller på fortfarande. Tänkte inte sälla mig till kriterkåren som i dessa dagar funderar över om det är sunt med en evangelist som har en sådan stil och ser ut som han gör med så mycket "prylar" på kroppen - kan detta verkligen vara äkta !? Själv kan jag bara konstatera att denne Todd Bentley stötte jag på för några år sedan när jag hörde den musikaliske mångsysslaren Kevin Prosch nya skiva Language of Eden. En riktigt, riktigt djärv, spännande och udda musikalisk CD produktion utan tidigare motsvarighet. Där Todd Bentley läser texter, predikar, profeterar eller vad man säger till Prosch musikaliska klanger - som måste höras, då det kan vara svårt att "beskriva" musiken i ord. Todd Bentley är rätt och slätt en evangelist med stor kroppshydda och enkelt rakt på sak språk (kanske anpassat för vanligt folk långt utanför allfartsvägen !?) Att per automatik underkänna allt som är "nytt" och fundera över om det kan vara rätt och riktig och om det är äkta vara överhuvudtaget - är lite trist. Att fundera över saker och ting är naturligtvis bibliskt och bra. Johannes döparen kan vara ett exempel i "attityden" till det som är nytt och lite svårt att förstå. Johannes satt i finkan att fick höra talas om ett och annat som pågick utanför "murarna" och vill (naturligtvis) kolla upp och få en rapport om vad som var på gång där ute....om denne Jesus var den äkta Jesus som skulle träda fram och upp på arenan. Johannes skickade några av sina lärjungar för att fråga honom (kolla läget)........hur det var med den saken.
"Är du den som skall komma, eller skalll vi vänta på någon annan?" Jesus svarade dem: "Gå och berätta för Johannes vad ni hör och ser: att blinda ser och lama går, spetälska blir rena och döva hör, döda står upp och fattiga får ett glägjebud. Salig är den som inte kommer på fall för min skull."

Sunt och riktigt även i en tid som denna, det är inte säkert att saker och ting är oäkta bara för att det inte sker i "mitt" sammanghang.

Ja, det var mitt ärende denna dag.

Inga kommentarer: