29 juli 2009

"Barnen är de sanna filosoferna" - Leszek Kolakowski (23 okt.1927 - 17 juli 2009)


Jag läser sent om sider att en gentleman har gått ur tiden, om det är någon som skall äga epitetet "filosof" så är det Leszek Kolakowski som avled den 17 juli. Förutom att han skrivit om både marxismens glansperiod och dess fall och avveckling iallafall i pratiskt politik (en och annan högskolekurs i marxism kan man nog fortfarande hitta) skrev han något även för barn.
"Barnen är de sanna filosoferna" lär han ha yttrat. Vi lever i ett samhälle som övervärderar människors utseende och fjärmar oss från varandra. I sagans värld får vi chansen, stora och små, att känna oss som ett med andra, att upptäcka skönheten bortom utseendet.
Min första läsning av Kolakowski var i slutet av 70-talet då jag lånade (kommer icke ihåg titeln bland alla dessa böcker, dock ej en s.k. barnbok), boken lånade jag sedan ut i min iver att "sprida" denne mans tankar vidare och fick sedan inte se röken av boken. Om den rättmätlige ägaren fick någon ersättning för denna skada minns jag faktiskt inte (efter alla dessa år!)
Han har i ”Samtal med djävulen” analyserar den mänskliga naturen och tar upp frågor kring ondska, synd, kärlek och rättvisa. Det är kanske inte Kolakowski förtjänst att östblocket fallit sönder, men visst har han en stor del i detta genom att inspirera många.........

Inga kommentarer: