16 juli 2009

Ulf Ekmans bokläsande ........


Jag kan med hög stämma förtälja att jag (nästan) dagligen läser Ulf Ekmans blogg.
Förra vecka läste jag om att han "....har en trave som jag bläddrar förstrött i. Läser en bok om reformationen, har klämt en Grisham, just börjat en bok om Indien av en gammal missionär och är mitt i Gösta Berglings saga, (hoppsan, felstavat,tack för det, Berlings skall det vara.) samt just läst ut Per Olov Enquists “Ett annat liv”, försökte för fjärde gången börja på Dostojevskijs “Bröderna Karamazov” men får inte upp ångan, den får vänta ännu en gång, till efter sommaren, kanske en flygresa"
Ulf Ekman är inte bara utmanande när det gäller troslivet, här blir man nästan häpen över den mångsidiga allsidighet i bokläsandet. "Bröderna Karamazov" kanske inte förväntas finnas i en pastors boktrave, kanske detta borde legitimera Ulf Ekman som sommarpratare i P1 eller iallafall en liten kommentar i kulturradion.
Denna litterära utmaning innebär att jag nyligen själv plockat fram min alldeles egna Dostojevskij bok, som är en biografi av Zenta Maurina. Har just mjukstarta med att (åter) läsa om Dostojevskijs levnadsöde.
Bröderna Karamazov får läsas i små portioner till vinter.
Tack Ulf Ekman för denna (litterära) utmaning.

Inga kommentarer: