30 december 2009

Tyvärr är årets lobbyist redan utsedd....!


Årets Lobbyist 2009 - Allan Larsson

Innan jul fick jag en liten tanke om jag ändå inte skulle skicka inlägget om down syndrom berättelsen (se nedan) till personer som på olika sätt är involverade i denna fråga. Berörda debattörer, politiker på olika nivåer, organisationer som har handikappfrågor på sin agenda, osv. Jag tog fram ett tjugotal personer, som jag bedömde som intressanta. Sagt och gjort, gjorde ett utskick med en personlig hälsning via e-post. Av dessa har tre personer svarat, utan att smickra någon så är detta ett gott betyg, till min målgrupp säger jag, strålande! Det säger mig att om man är intresserad att göra sig hörd, på ett eller annat sätt - kanske ett personligt e-postandet med en bakgrundsbeskrivning över vad ärende gäller - var en framkomlig väg. (....att adressera till ett tjugotal till hade naturlitvis varit inom rimlighetens ramar, men man får inte förlora det personliga - det får inte bli direktreklam karaktär av utskicken)
Kan man kalla mig för en lobbyist i och med detta? Nej, knappast, en lobbyist sitter ju på ett kontor med en stor stab av personer omkring sig och dessutom med en budget i miljonklassen. Det talas till och med om lobbyism - usch så hemskt. Inför årets sista dag är det inte ens lönt att försöka anmäla sig till Årets lobbist 2009, det blev avklarat redan i juni - tisdagen den 30 juni kl 15.00 (....är det inte lite märkligt att utse en person redan mitt i sommaren, tänk på allt lobbyistarbete som sker enda fram till juletid). Tar man sig en titt på 2009 års nominerade så får man minst sagt mindervärdeskomplex - vem kan matcha, bl.a ROBERT ASCHBERG, GERT FYLKING, BERT KARLSSON, METTA FJELKNER, HELENE SIGFRIDSSON, ANNA ODELL, hon med den påhittade psykosen och som hamnade på psykakuten och där ställde till med ett konstnärligt elände, ja vem kan matcha dessa ?
Nej, då är det lugnare och skönare att sitta framför datorn och ta det lite lugnt och emellanåt skicka några mail - när någonting, för mig - viktigt faller på.
Något mer !?
- Jo, grattis Allan Larsson till denna fina årliga utmärkelse och naturligtvis ett långt, härligt, glatt, gott och positivt 2010 önskas alla!


Här ser vi några lyckliga som nominerades 2009

Inga kommentarer: