28 februari 2011

Korruption - dess karaktär och konsekvens



Jag kan tänka mig att det inom en snar framtid kommer att vara en lång kö av rådgivare av olika slag som gör anspråk på att få hjälpa till i uppbyggandet av "nya" nationer i nordafrika. Först bland dessa hoppas jag innerligt att det skall vara människor med dokumenterat mycket passion, kärlek och omtanke om andras liv och leverne. Jag säger inte att Vishal Mangalwadi borde vara först, men iallafall en av dessa i täten. Det är inte materiell välfärd som behövs utan tankens välfärd som håller storskalig narcissism borta från palats, departement, ökentält och andra boningar. När politisk korruption får breda ut sig och "ta över" är det inte bara en sorg och förödelse för det enskilda landet, många andra utanför dess gränser berörs likaså. Det är först och främst ingen veckoslutskurs i "västerlandets demokrati" jag önskar, mer grundläggande än så. Korruption är inte bara en "tredje världen" problematik, den kan uppträda på närmare håll och ta sig uttryck på olika "oskyldiga" sätt. Mangalwadis kursmaterialet i vår skulle bl.a. vara hans papers - "Corruption and the Cross of Culture" inte för att omvända folk till "kyrklighet" utan helt enkelt att det inte finns något bättre papers som behandlar detta kulturella grundläggande problem - korruption.

Vem betalar dock allt detta, jag det är bra frågan.......


Inga kommentarer: