07 februari 2011

Skolböcker på villovägar - ett dektektivarbete ......


Vårt kulturarv I - IV

Köpte i förra veckan fyra band av "Vårt kulturarv" för en billig penning. Vid hemkomsten kollade jag lite på webben vad det var för böcker jag inhandlat, kanske jag rent av gjort ett klipp. Ack nej, mina blå böcker visade sig "normalt" innehålla 6 delar, således fattas det 2 delar i denna "samling". Med lite dektektivarbete vore det nog möjligt att hitta dessa två saknade i serien, vem vet. Tillhör Askers folkskolor står det stämplat på insidan, det låter som Östernärke och tidigt 60-tal. Att denna lantisskola hade dessa tjusiga och intressanta böcker i sitt skolbibliotek, förvånar lite. Trodde nog att det var mest Astrid Lindgrens böcker och så några böcker om flugor, fiskar och fåglar. Att flickor och pojkar hade dessa uppslagsverk i viktiga spörsmål, säga vad man vill, men det talar för en ambition om att skolan på den tiden, ändå vilja lära ut - idag har skolan nästan inget alls att lära ut då arvet mer eller mindre gått förlorat !?
Arvet - bl.a. det bibliska arvet, tillhör kulturens grundvalar, ändå har den fallit i glömska hos stora delar av den bildade allmänheten, Detta är en högst allvarlig sak . jag så står det i en av delarna. Dante, Shakespeare eller Milton ingen läser dessa, ingen förstår Rafael eller Michelangelo. Ingen förstår att folklig visdom har sina rötter i den bibliska världen eller av de moraliska grundvärderingarna ............

Är det någon som gått på Askers folkskola/-or och inte lämnat tillbaka delarna V och VI så borde ni rimligtvis göra detta, snarast - för rättmätligen bör dessa tillhöra - mig !!

PS ! Såg att någon säljer rubbet för 900:-, jag gav 60:- för mina fyra ex.

Inga kommentarer: