02 april 2011

Dags att plocka fram fotbollsbiblarna ......



Idag startar fotbollsallsvenskan och jag har preparerat och förberett mig inför årets säsong som alla andra år med Fotbollsbibeln. Aftonbaladets bilaga som varje sann fotbollsälskare måste läsa och följa, för där står allt man borde veta om livet på och utanför planen/-erna. Förutom att fotbollen är en av de vackraste kampsporterna så är den den mest, folkkära sport av alla. Ett par billiga fotbollsskor, en blå, vit eller gul tröja och ett par byxor sedan är det bara att vara med, under förutsättning att man blir uttagen i laget, förstås. Fotbollsbibeln den gröna är nog den som man har mest behållning av över tid, den räcker lite längre än över en säsong. Hör själva - dels är det många fräscha berättelser om vad som hänt en och annan känd fotbollsspelare och sedan är faktiskt hela nya testamentet i modern språkdräkt (!) inbakad bland alla dess korta artiklar. Fotbollsbibeln verkar vara från 2005 eller något sådant men är ändå oerhört aktuell och het. Ett reportage är om brassen Paulinho Guará, som idag är tillbaka i Hammarby men som ifjol spelade för tredjeplacerade Örebro SK. I den gröna bibeln läser jag att "Gud har alltid hjälpt mig" och att "Gud betyder verkligen mycket för mig! Ja, faktiskt 100%". Dessa rader kan jag till 100% bekräfta och signera och skriva under på, då Paulinho var i Örebro gick han till det kyrkliga sammanhang jag själv är med i - regelbundet. Dessutom var han med vid tre/fyra samlingar i den "lärljungagrupp" jag råkar vara med i. En strålande kille både på och utanför planen och en härlig människa både på utsidan men framför allt på insidan - en förebild för alla som trivlar på om det går att kombinera elitidrott och ett aktivt härligt, hjärtligt trosliv.

Den som vill kan även läsa om skyttekungen Peter Ijeh, tidigare Malmö FF och IFK Göteborg bl.a som numera skall inte bara rädda nykomligen Syrianska FK kvar i tabellen utan göra lagets entré till en succé !? Även artikeln om tyskekillen Olli som hunnit med att vara både huligan, punkare, skinhead och nazist - dvs allmänheten, myndigheternas och även polisens sträck. Han fick vid ett tillfälle tag på en "Bikerbibel" och började läsa sedan hände följande: "En söndag när jag vandrade i parken, tog jag en ny väg, jag funderade mycket över om Gud fanns. Jag ville att Jesus skulle visa sig, om han verkligen fanns, så jag rpoade rätt ut: Jesus, visa dig för mig. jag gick upp mot en höjd, medan jag fortsatte säga - var är du? eller tror miljoner människor på rena fantasier? En lite stund senare, uppe på höjden kom jag fram till ett stort hus, som nästan liknade ett slott och på en skylt stod det "Centrum för tro" ni kanske kan ana vad som hände sedan...........

En härliga, fräsch och ständig aktuell liten grön bibel som man kan ha´ glädje av även när fotbollssäsongen är över ...........!!


Paulinho Guará - Peter Ijeh - Olli

Läste någonstans att det första blogginlägget på Block och penna är från 30 mars 2007 - det är således för 4 år sedan - tänk vad tiden rusar iväg

2 kommentarer:

Per Ewert sa...

Hurra för Paulinho - hemma på Söderstadion igen! En sann hjälte på plan, men förstås än viktigare: i Guds rike!

Anonym sa...

Jo, en härlig kille rakt igenom, vi får väl se om Paulinho spelar i Örebro igen nästa säsong - för Hammarbykillarna når väl inte ända fram eller upp - i år heller !?

R.Ö.