30 april 2011

Jesus - både före och efter påsk ...........


några via crusis bilder

I fjol var jag vid ett tillfälle i Dubrovnik, Kroatien - när resesällskapet hade två timmar shopping valde jag att titta in i stadens domkyrka. Därinne blev jag överraskad och överväldigad av den konst som fanns/finns. Påstår inte att jag sett allt men tillräckligt mycket, detta var s-t-r-å-l-a-n-d-e och överträffade och tog död på till och med intresset att titta på Alberto Giacomettis skulpturer i annan del av staden. Förblev nästan "stillastående" av dessa små golgatabilder över Jesus triumfvandring mot döden - så levande. Dessa elektriskt skimrande och förtätande tavlor som satt på olika ställen i denna katedral, fick mig att se påskens drama (ännu en gång eller innan påsk, beroende på hur man ser på saker och ting)) denna september dag vid Adriatiska havet. Vad var nu detta och vem hade gjort dessa bilder och altarmålningen, lyckligt lottad så träffade jag en ur "personalen" som skrev Mišo Baričević på en lapp. I höstas och i vinter har jag "forskat" lite över denne man och historien över detta "galleri", utan att få så mycket info.
Men nu efter (denna årets...) påsk råkade jag se en sida som tillkommit under senare tid med Baričević verk - bingo (....kyrkbingo !)
Under detta år har jag en resa på g till denna adriatiska kust - dock utan ett resesällskap - men med frun. kanske det blir en hel eftermiddag där inne i svalkan och denna fantastiska - obs! - permanenta utställning.

Är någon intresserad av "Jesus i konsten" kan man alltid börja med Denis Thomas bok med samma namn - men missa för allti världen inte att forska vidare med exv - Mišo Baričević

Inga kommentarer: