31 juli 2011

Jesus Movement 6.0



Ser att Jesus Movement 6.0 är ute nu, 6.0...?, - men låt mig få ta det från början. Klickade nyligen i ett formulär på webben där jag önskade få del av ett elektroniskt newsletters från Mission Frontiers. Blev lite överraskad när jag efter några dagar hittade ett stort vitt kuvert med en amerikansk adress som avsändare i nedre vänstar hörnet, fruns namn fanns med som adressat (....lite lustigt)....."vad kan nu detta vara ?" Väl inne vid köksbordet fick jag upp en papperstidning ur kuvertet, Missions Frontiers may-juni nummer, vilken överraskning (...tackar, tackar). Det är i denna bullentin som jag upptäcker att Jesus Movement nu finns i en 6.0 version. "Mission" som ett svenskt ord för tankarna kanske inte längre än till insamlingsbössor och ett kapell, detta är naturligtvis olyckligt och ja, till och med lite tragiskt. Materialet borde vara första sidesstoff i allafall i den frommapressen, att inte media i övrigt rapportera är väl förlåtligt. Den allra första "utgåvan" - Jesus Movement 1,0 är idag inte helt ute utan den är ett måste om alla andra senare versioner skall fungera. ( ...ingen får haka upp sig på "utgåva", "version", "1,0" och så vidare - det är bara min egen personliga reflektion över fenomenet). Rebecca Lewis berör i en välskriven och intressant artikel Possible Pitballs of the Jesus Movement - där läser jag bl.a om den allra första
The first movements to Christ began inside well-developed religious contexts before the emergence of Christianity as a distinct religious system. The Jewish Jesus movement, called “the Way” (Acts 9:2; 19:9, 23; 22:4; 24:22), grew inside the Jewish religious structure, and these believers continued to follow the extensive religious behavioral and dietary laws of their religious culture...."
Övriga artiklar är säkerligen hot stuff och nya ting, både för kyrkligt troende och folk som inte tro på just någonting.
Living and Discipling in the hindu world hoppas jag inte leder till en evig diskussion - på webben, utan att det vidgar synfältet och att det "gamla missionstänkandet" nog bör bytas ut ...........!?
A Muslim Tribal Chief is Bringing Jesus to His People bekräftar bara att någoting nytt har kommit och om det är 6,0 eller inte sperar mindre roll, att det är en "Jesusrörelse" som sätter sina spår är uppenbart.

Hela tidningen - rekommenderas

Inga kommentarer: