10 september 2011

William Lane Craig och vardagligheten



Vardaglig kost för ande, själ och kropp

Bloggläser att en gosse väntar på böcker från amazon, bl.a William Lane Craigs bok On Guard. Tanken med bokköpet tilltalar mig, han skriver...." försöka ta en extra titt på är om denna bok kanske skulle kunna göra sig lämplig för att användas till att ge grundläggande apologetisk träning till små eller större grupper av troende, exempelvis i form av söndagsskola för vuxna". Kan notera att det tycks vara en helt vanlig kille som bor utanför storstaden och som själv använder uttrycket "jobbar". Att Lane Craig har en vardaglighet och folklighet över sitt skrivande, och en läsekrets utanför akademier och högskolor, kanske kan vara provocerande för kristna tänkare med hyllmeter av apologisk litteratur. men så tycks fallet vara. Vad kan det bero på? Ja, kanske att han inte är akademisk ensidig utan dubbelsidig, dvs. hans eget liv och den egna kristusvandringen är blottlagt i snart sagt varje bok. Att inte hasta förbi hans personliga rader (i exv, On Guard) i två delar "A Philosopher´s Journey of Faith", där även frun, får komma till tals, bör därför inte göras.
Det har aviserats att William Lane Craig besöker Sverige, 2012. Det går att tävla i friidrott, kasta slägga och springa 110 meter häck men naturligtvis inte i "filosofi", även om det finns gamla "mästare", som det skrivs om snart sagt i varje bok - en och annan inte på egen förtjänst utan att omgivningen upphöjt personen, trots tvivelaktiga resultat. Att William Lane Craig - mästerlighet - kommer att "gå hem" i inte bara i student och seminariekretsar utan också i stugorna i stort, är jag övertygad om - om nu arrangörerana har fingertoppskänslan att behovet av "apologetik" är stort även i vardagligt församlingsarbete, för att citera WLC: " if you know the answers, then you´re not afraid to go into lion´s den - in fact, you´ll enjoy it! Training in apologetics will help to make you bold and fearless witness for Christ". Apologetik är seledes inte bara till för att sätta några debatt villiga humanister på plats utan syftet hör mer hemma i det vardagliga, tack unga killar och tjejer som inspirerats av Lane Craigs tankar, liv, litteratur och som har funderingar över om inte även den svenska myllan kan kultiveras och apologiseras .....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte annat än hålla med dig allt du skriver om William Lane Craig. Hans många debatter, lektioner och böcker har inneburit en väldigt stor välsignelse för mig själv och har varit avgörande för att jag ska kunna ta nästa steg i livet med Kristus. (Och jag är ingen ungdom alls längre :) )
Det har varit så trosstärkande så jag knappt kan beskriva det med ord att få ta del av hans undervisning. Jag har långt i från förstått allt men efter flera år av lyssnade på hans "Defenders class" våga jag påstå att jag är ofantligt bättre rustad i min vilja och förmåga till att både leva som kristen men också tala om kristen tro. Så det stämmer precis som han skriver att man snarare med glädje vill engagera sig i människor frågor kring kristen tro. Innan var jag rädd och blyg inför att tala om min tro.
Tyvärr måste jag också säga att jag har mött förvånande många kristna syskon som verkar sakna både förståelse och insikt om vad apologetik är. De ger uttryck för en rädsla för att detta skulle göra tron mera intellektuell och därmed motverka sitt syfte. Den risken kan självklart finnas men jag menar samtidigt att det inte stämmer med de erfarenheter som jag själv har varit med. Med sorg måste jag snarare konstatera att det i stället verkar vara intellektuell slöhet som ligger bakom den rädslan. Det är en ljumhet inför medmänniskors frågor om tro som snarare gör att farhågan att kristen tro inte går att försvara intellektuellt istället besannas.

block och penna tycker att...... sa...

Tack, Anders !

Vilken härlig berättelse och vittnesbörd från Din sida, fantastikt att höra/läsa

(läser dina rader sent omsider pga av ögonop. är f.n. mer eller mindre "enögd")

Rolf Ö.