04 maj 2007

Fotboll - någonting som förenar !?


Fotboll är den sport som nog berör de allra flesta, men det kan beröra på flera olika sätt. Idag fredag har filmen "Hata Göteborg" Sverigepremiär på bioduken. Att vara skådespelare och göra film om fotbollshuliganer är helt klart ingen "lek", läser i DN onsdag att den avslutande sammandrabbnings scenen mellan Helsingborg och Göteborgs huliganer slutade med att revbenen på två skådisar gick av. "Min kompis är skådis på Dramaten, han sa att det var det roligaste han varit med om" säger regissören Robert Lillhonga. En trevligare sida av fotbollen är att den kan förena. Några gossar på min vardagliga arbetsplats tog initiativ till att arrangera tipset "Allsvenskan 2007". Kort går det ut på att innan seriestarten tippar (tror) man hur allsvenskan slutar. Under säsongen kan man sedan följa sina favoriter och se man ligger till med sin egen "sluttabell" mot den verkliga tabellen omgång efter omgång. Efter vårens 3-4 omgångar ligger faktiskt denne bloggare på 4:e plats. Kanske detta berör på den starka tron att stockholmarna kommer bland främsta lagen. Kan avslöja att "min" allsvenska 2007 slutar med Djurgården, AIK, Malmö FF och Helsingborg som fyra. Vad jag vill komma till är att 25 herrar och damer på en arbetsplats kan förenas kring ett litet fotbollstips oavsett karaktär, bakgrund, världsbild och läggning.
Jag hälsade faktiskt på en av mina nya (fotbolls) vänner en professor i svenska språket och dessutom dekanus. En riktig höjdare i akademiska kretsar, med massor av högskolepoäng i bagaget. "Tjäna, Per!.......Jo, du och jag är med i samma fotbollstips, kul va?" ..... fick jag ur mig där i korridoren helt nyligen. Han tycke det var trevligt med en liten pratstund om vårt gemensamma intresse - ja, det där med fotboll. Tänk vad fotbollen kan förena människor istället för att skapa barriären, taggtråd och polispiketer.
Min egen fotbollskarriär slutade vid 17 års ålder. Då hade jag redan avverkat tre klubbar, FK Örebro, Karslunds IF och IFK Örebro. Dundrat in ett kanonskott på Trängens IP så att
bakomvarande staket buktade utåt (nätmaskorna i målet saknades!). Spelat förmatch på Stora valla i Degerfors då våran stjärna "Tåte" Almqvist skruvade in en hörna direkt i krysset (allsvenskan Degerfors-IFK Göteborg). Varit på träningsläger i gamla förbundsrepubliken Västtyskland. (Beckenbauer hemland) .......................och mycket mycket annat.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nu vet vi var pengarna tar vägen!
En gammal femkronorssedel och en ännu äldre hundralapp kommer till riksbanken för att pensioneras.
"Jag har haft ett ganska bra liv", säger hundralappen. "Jag har varit i Las Vegas, på de finaste restaurangerna i Frankrike och till och med på en kryssning i Västindien."
"Ja, du har verkligen haft ett spännande liv!" säger femman.
"Var har du varit då?" frågar hundralappen.
"Å, jag har varit i metodistkyrkan, i baptistkyrkan, en tid i missionskyrkan..."
"Vänta lite", säger hundralappen.
"Vad är en kyrka?"

block och penna tycker att...... sa...

Tack för ovanstående trevliga sedelvits.

Ursäkta min lilla fundering från han med block och penna om ändå inte kollektboxen har hamnat i fel blogg.
Nåväl, Frankrike!? En resa till den lilla "förstaden" Nougét strax utanför Paris rekommenderas, dock med euro i plånboken.
Fotboll!? Örebro SK kommer i årets allsvenska att hamna i mitten.

Tills sist...har signaturen en alldeles egen sån där blogg, tro

sofiakristina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.