05 november 2007

Hedra sin fader......."Du skall resa dig upp för ett grått huvud"

Det har blivit mycket pappa och jag - i höst, så det är dax att offentligt - hedra min fader.
I unga år är beroendet av en pappa totalt - sedan när tonåren infaller kan det liksom bli mindre och mindre av detta - att ta intryck och lyssna in sin far (det är naturligtvis inte alltid så men för mig var det någon form av förlängd tonårstrots även efter tjugo - kanske det låter lustigt men så var det...) I skolan fick man lära sig lite om hur man lägger ihop och dra ifrån, åt vilket håll Gustav Wasa åkte i skidspåret och någon psalmsång. Men aldrig att man skulle hedra sin fader (och moder). Jag vet inte om vuxentidens bibelläsande gett resultat - men nått av detta måste det vara för idag är det inte alls svårt utan riktigt "roligt" (välsignat) och även uppbyggligt att hedra sin fader..... Mosetexten "Du skall resa dig upp för ett grått huvud och hedra den gamle. Du skall frukta din Gud. Jag är Herren." handlar både om pappa och Gud i samma "andetag" - härligt, fantastikt starkt.
Ett råd till ungdomliga (eventuella läsare) - lär Er att hedra farsan i tidiga (ton)åren......
Tack Pappa Gunnar för alla stunder denna höst - all heder ! (Text: 3 Mos 19:32)

2 kommentarer:

Linus sa...

Vackert, Rolf.

Då jag nyligen lämnat tonåren (nåja) och fäderneshemmet har jag verkligen kommit att uppskatta mina föräldrar.

Mäktigt bibelord det där...

block och penna tycker att...... sa...

Linus, det där var ett "bra" vägval..... en klok son är sin faders glädje - visste även Salomo för riktigt riktigt länge sedan.