10 november 2007

Brott och straff - ingen enkel lösning...!?

Kan man vara "världens bäste teolog" måste denna utmärkelse isåfall gälla Rev. Dr John Stott. Emellanåt bläddrar jag i hans utmärkta, klargörande och strålande bok "Korset - Meningen med Jesu död", Libris, 1988. Jag har faktiskt två exemplar - ett i lösbladsversion med märkpenna och pennkludd och en lite "finare" - nästan inte använd (....som utfyllnad i bokhyllan)
"Studerar" för närvarande frågan om förlåtelse och då är denna bok en värdefull referens med kapitel 4 - frågan om förlåtelse. Jag har (naturligtvis) läst den förrut - men påminns nu hur oerhört aktuell en trendlös bok kan vara i en tid som denna. John Stott är ingen ytlig skribent (och förkunnare) men tar man det lugnt och stilla - till och med läser vad som står.....så blir det begripligt. Visste ni att NT använder fem ord för "synd" - det vanligast är hamartia, som felträff, ett kast utanför målet. I samtliga fall tillämpas en norm, antingen en standard vi inte når eller en gräns vi medvetet överträder.
"Synd" är inte och får inte heller bara vara en sakral inomkyrklig "akt" utan den borde återfå sitt innehåll och tillämpning utanför dess väggar.......Stott citerar amerikanske psykiatrikern Karl Menninger (1893-1990) som är värt att skriva av rak av (nedan)....... När i synnerhet media skall försöka att analysera - orsak och verkan - i dagsaktuella (oftast tragiska) händelser blir rubrikerna stora och frågorna många- HUR KUNDE DET FÅ HÄNDA!? Psykiatripersonal anlitas och på mittuppslag i dagspressen försöker dessa att förklara för oss alla - oftast utan att egentligen avge några andra förklaringar än medicinsk kemiska.....

"Kanske är det en djupt rotat motvilja att ta itu med syndens allvarliga karaktär som lett till att själva ordet har försvunnit.....man saknar varje omnämnande av "synd". Det var ett ord som fanns med i allas tankar, men nu hör man det nästan aldrig. betyder det att sund inte har något att göra med alla våra problem? Vart har synden tagit vägen? Vad blev det av den?
Menninger frågar efter orsakerna till att synden försvunnit och anmärker först att - mycket som förut var synd har blivit brott - så ansvaret att ta itu med synderna har flyttats från kyrkan till staten, från prästen till polismannen. Annat har kommit att betraktas som sjukdomar, eller åtminstone sympton på sjukdomar......en annan bekväm tväg har gjort det möjligt för oss att föra över skylden för vårt avvikande beteende från oss själva till samhället som helhet eller till någon av dess många grupper (.....skolan?, min anm.)


Hallå, typ, alltså - Karl Menninger bok "Whatever Became of Sin?" (Hawthorn Books, New York ,1973) borde vara kurslitteratur inte bara på vara pastorala teologiska högskolor utan på varje läroanstalt som utbildar folk i beteendevetenskap - ja, varför inte på journalisthögskolor också..........

Kom ihåg att Menninger förutspråkade vård före batong - en vård med annan "inriktning".....och förhoppningsvis ett annat "resultat".
Det är.... no instant answers, no magical formulas, no easy solutions, the deepest problems of the human condition require a total process of divine transformation. (ur John and Paula Sandford "The Transformation of the Inner Man", Victory House 1982)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Om du gillar John Stott, varför är du då med i "Centret"? Det rimmar lite illa...

block och penna tycker att...... sa...

Hallå....lille vän, vad är det du
pratar om - det blir bara ett evigt "ordande"....

Jag "gillar" naturligtvis det som kommer från Stotts penna - men om man läser (moderna) doktrinböcker från olika traditioner och sammanhang så ser man att även "mitt" sammanhang och dess lära och doktriner står sig bra...
Vad vore annat.....om nu "centert" är ett tros(rörelse)samfund ("faith movement")......gör då följande

Förslag: Låna eller köp Ulf Ekmans Doktriner - den kristna trons grundvalar, 1995.
Skicka boken till John Stott i England med några rader om han kan läsa (med tolk) och vederlägga ev. felaktigheter i boken.
Kontakta mig sedan om "resultatet".(med en kommentar, här)

Får vi se hur det är med det där att - det rimmar illa !

Anonym sa...

John Stott skriver t.ex. i boken Christian mission in the modern world (London: Falcon 1975) att det visserligen är en kristen plikt att engagera sig i människans politiska frigörelse och kroppsliga hälsa men att detta inte är inkluderat i själva frälsningen. Han skriver:

”[…] we still have to affirm that they [health and liberation] are not the salvation that which God is offering human beings in Christ now”.

Ulf Ekman skriver i kapitlet ”Frälsningen innefattar helande” i Doktriner (Livets ord förlag 1995):

"vi kan ta emot helande, vars grund, källa och utgångspunkt finns i korset. Detta kan vi ta emot på samma sätt som vi tar emot syndernas förlåtelse: av nåd genom tro på Jesu fullbordade verk på Golgata”.

Stott hävdar alltså att hälsa inte är oss givet genom Kristi frälsningsverk - något som Ekman däremot menar.

Tycker inte du att detta ”rimmar illa”?

Trevlig helg.