31 augusti 2008

Med eldfågel till Hawaii



I veckan som gick skjutsade jag Sofia och Saghar till Arlanda och ett tidigt flyg till New York för att sedan flyga vidare till Hawaii och Honolulu och sedan till lillön Maui. Senast jag var på Arlanda var 1979 och då kan jag berätta att av "gamla" Arlanda finns det inte ett spår, antagligen är gamla flygplatsen numera fyllningsmassa under detta nya komplex. Lyfter planet 09.10 måste man vara framme i god tid, därför blev den en tidig avfärd från hemmet, 04.00. Förutom att få vara med och vinka av är det en stor upplevelse att få gå omkring bland alla dessa människor från olika håll och kanter runt vår glob och även se olika flygbolags start och landningar strax utanför panoramafönstret. Att resa i en eller två tidszoner har jag själv gjort men för dessa tjejer skulle det bli någonting helt annat. För att försöka att förstå resan i västlig riktning med tidszon - 11 timmar har jag plockat från en jordglob i vardagsrummet. Kollat resrutten och bara konstaterat att man inte kan flyga längre, annars blir resan över Indien och Japan närmare och billigar !?
Tid och rum: Starta en resa i Stockholm kl 09.10 en torsdag, resa i 8.50 timm, landa i New York kl 12.00 samma torsdag, byta plan och flyga ytterligare 10.35 och komma fram denna torsdag vid 19.00 är fantastiskt. Ett stort under hur det kan vara så och att det alltid tycks vara så vid varje flight. Lyckliga Sofia och Saghar som fått chansen att voluntära på Maui fram till 16 december då en helt annan resa påbörjas. Jag har börjat lyssna på Hawaii radio, på vissa stationer är det ett raggiesound och på andra mera lokala tongångar...........
Jag rekommenderar att ni surfar in på någon lämplig hawaiisida och läser om öarna, folket/-en, havet och allt det andra exotiska.
Enkel tumregel, är det morgon här är det kväll där och är det kväll här är det morgon där.
Minus 11 eller 12 timmar beroende på våran vinter eller sommartid

Inga kommentarer: