05 april 2009

Allsvenskan i fotboll - ett säkert vårtecken


Nu är äntligen fotbollsallsvenskan i full gång, (dock ej med full omgång) den startade faktiskt redan igår - den första egentliga riktiga vårdagen. I morgon måndag drar örebrolaget igång mot några stockholmare. Jag är sedan tidig ålder fullständigt frälst på allt som hör ihop med fotboll, tabeller, nyförvärv, förluster, publikkapacitet osv osv osv. Längtar redan i slutet av januari - när tjälen är 90 cm och det ser ut som det inte skall bli någon fotbollspremiär överhuvudtagit i mars - efter dagstidningarnas fotbollsbilagor. För någon vecka sedan tänkte jag ungefär så här (otro?)...."Det verkar inte bli några bilagor iår, kanske det har med den ekonomiska krisen, tidningarna har nog inte råd att trycka upp några....". Men när jag var och handlade med fru Ulla-Carin i lilla ICA´n i torsdagskväll fick jag ögonen på den absolut tjockaste bilagan jag skådat under alla mina senaste trettio(fotbolls)åren. Vid kassaapparaten låg en packe med Sportbladets FOTBOLLSBIBELN. När man är ute i det offentliga gäller det att inte skylta allt för mycket med sitt intresse, det kan uppfattas som lite extremt att börja bläddra i Bibeln på ICA. Jag behöll min låga profil och bläddrade inte ens i något exemplar. Väl hemma tog jag det lite lugnt för att lite senare ta en promenad. Återvände (utan frun) till "lillican" och kollade om det eventuellt kunde finnas något exemplar kvar. Trots liten lön och många utgifter är 20:- för 180 sidor inte så mycket pengar, så jag tog av mina besparingar och köpte ett ex. Väl hemma kunde jag inget annat än att bekänna mitt köp och det kändes faktiskt som om hon unnade mig denna tidning. Vi kan faktiskt ha riktigt trevliga fotbollstunder tillsammans - framför TV:n.
I veckan har jag tippat vinnare av årets allsvenska, mina pengar har jag satsat på Helsingborgs IF - inte för att jag önskar detta utan för att mina för kunskaper och inneboende känsla säger så.
Då skall alla veta att fjolårets vinnare av allsvenskan 2008 - Kalmar FF, var jag ganska ensam om att tippa (.....så det där med Helsingborg bör ni vänta med att döma ut !!)
Helsingborg som årets vinnare är det inte många så kallade "experter" som tippar, men vad gör det, mitt tips bygger aldrig på andras "tippande".
Hur det går för Örebro SK ? Ja, trots att många i klubben talar om "toppfem" är jag tveksam till om årets fotbollsupplaga med lite danskt, lite finskt, lite skånskt och lite lokalt räcker till ......... nej, jag varken tror eller önskar - det blir en 10:e placering.

Inga kommentarer: