09 april 2009

Tack ICA för påskbudskapet !!



Påsk är kyrkans (absolut) viktigaste högtid, utan kyrkans tal om korset och uppståndelsen blir det bara lite kuriosa kring ett björkris och några gula fjädrar. Idag är det på tok för enkelt att tala om påsken som någon slags äggets högtidsdag. Nej, påsken är livsviktig än idag, den borde faktiskt på något sätt vara namnskyddad och patenterad. Korset är visserligen en dårskap men så dåraktig behöver väl påsken inte bli ......? Då blev jag uppriktigt förvånad när jag i början av veckan såg en liten kort reklamsnutt på någon av våra tevekanaler. Där fick vi titta in i personalrummet på ICA - där ICA-Stig, Ulf,, Sebastian och Cindy samtalade om varför vi fira påsk........ lyssna till detta intressanta snack som skedde där.

Ulf: "Varför firar vi påsk egentligen? "
Sebastian: "Därför att Jesus dog"
ICA-Stig: "Nääee, för att han återuppstod..."
Sebastian: "Han dooog"...
ICA-Stig: "Man firar väl inte nån som dööör, heller....
....nej, Jesus återuppstod.....!?"
Cindy: "Finns det ingen som vet något om det här .....??"
Sebastian: "Jag kan säga att jag vet en hel del och jag känner massor av präster..."
ICA-Stig: "Nu råkar det faktiskt vara så att jag har en präst hääär...
(Stig går och hämtar prästen)
....så berätta nu för dom..."
Prästen: "Jaaa, bakgrunden till påsken är en riktig lång historia, så jag har faktiskt låtit spara ned det på ett USB-minne"
Till sist får vi se Sebastian som tänker följande:
"Men Herre Gud vad overkligt en präst som bara står där - vem är det som har hittat på dom här reklamfilmerna, egentligen"

Kanske inte någon fullödig påskpredikan om korset och uppståndelsenkraften men visst är det intressant att ICA-Stig och personalen på bästa sändningstid kan "diskutera" påsken och hjälpa till med att sprida evangelium

Tack ICA för detta fina budskap (inte bara Kalles kaviar) om vad påsken innebär....... !!

Själv har jag plockat fram John Stotts bok "Korset - meningen med Jesu död" (Libris 1988) för en genomläsning även denna påsk .......

En påsk med mycket innehåll tillönskas






Inga kommentarer: