14 december 2009

Tack, Pappa Gunnar Östlund (1924 - 2009)


Hade tänkt att skriva något om William Lane Craigs första bok i svensk språkdräkt som nyligen utkommit - titel: "Inga enkla frågor". Nu får det bli något ännu närmare, nämligen att min egen pappa Gunnar Östlund fick sluta sina dagar i lördagskväll. En liten accident, olyckshändelse i den egna lägenheten förkortade hans dagar med, kanske något eller några år. En pigg pappa som tills för tre veckor sedan aldrig varit inlagd på något av våra "lasarett", hämnade där i dagarna tre. Hem igen och så nu detta.......
Både händelser under detta året och gamla små fragmentbilder från mina år i Baronbacken spelas upp. Det är ju så att han alltid tills i lördags funnits där, även om jag i äldre tonåren och yngre vuxenlivet inte brytte mig så mycket (......om honom - och mamma). Att glömma födelsedagar och inte fråga hur det varit på semsterresor till Italien, Spanien eller vad det nu var på 70 och 80-tal är försonat och överskylt med mycket kärlek (...från hans sida !) Tack, Pappa för alla åren vid min sida när jag v-e-r-k-l-i-g-e-n behövde Dig, när jag låg i vagga, vagn eller satt i sandlådan. Tack, Pappa för att Du stod för mopeden, körkortet, ordna en schysst Volvo 144 (årsmodell 1968) när jag så behövde ett fordon. Att Du fixade lördags och sommarjobb i "Gustafssons chark". Att jag fick jobba vid pilkastningen i Folkparken när Du stod invid i luftgevärsståndet på lördagkvällar. (....en erfarenhet i livet). Att jag under åren fick ha´akvariefiskar, sköldpadda, sebrafinkar och marsvinet "Hampe", Du skaffade tom en hund när syrran och jag tjatat om "hund" (....den bet mig i ryggen samma dag och återlämnades)
Tack, Pappa.
En bild från en korpmatch (grusplan) lever kvar när Ditt lag spelade i svart/gula "Hammarbytröjor", det var allsvensk klass på Ditt backspel. Sommarstugan i Rävgräva strax utanför Örebro från 1967 och till slutet av 90-talet, din blå/vita Goliath årsmodell 1967, gröna Volkswagen 62:a, en orange Saab 99 och till sist en vinröd Volvo 740 som rullade t.o.m augusti 2007.
Tack, pappa för alla fina åren tillsammans även på slutet...........Västerås, Stockholm och Stockholm en gång till, Gamla stan, Kaknästornet, Slottsparaden, Kulturhuset, Östermalmshallen, en tur igenom Sturegallerian och även NK.........
-
(usch! .....tänk att även Volvo hade en orange färgvariant på bilmodeller från 1974 och 1975, pratar jag inte om alla Televerkets oranga Volvo Duetter !)
-
Tack !

Inga kommentarer: