06 oktober 2011

Grattis - ett nobelt pris till Tranströmer


Tomas Tranströmer

Visst är det härligt att Tranströmer fick årets pris, att kunna läsa (allt) vad en Nobelpristagare skrivit - är inte så ofta en svensk förunnat ......80 år, Nobelpris, och Regeringens utmärkelse "Professors namn" är stort - GRATTIS !! (har bokat plats hemma i TV soffan... ). Vägen till Tranströmers författargärning har lustigt nog gått genom andra "berättare". Kan knappast påstå att jag haft litteraturen med sedan ungdomen, tvärtom, läste inte ens romaner som svenskläraren påbjöd oss att läsa i grundskolan, möjligen tre första sidorna och några allra sista. (....var nästan stolt över att vara anti-litterär) En musikalisk favorit sedan 7o-talet, Bruce Cockburn väckte faktiskt upp intresset för det sparsamma berättande genom sina texter...om höga vindar och vita skyar (High Winds, White Sky). Råkade läsa en recension i SvD av Kjell Espmarks bok "Resans formler - En studie i Tomas Tranströmers poesi, recenserad av Tommy Olofsson, Olofssons lyriskhet över Espmarks Tranströmer kunnande fick mig att köpa boken. Året var 1983 för då är boken tryck (dvs en säker källa). Vad som tilltalat mig under åren är Tranströmers sparsamma, nästintill frimärksstora fragmenta "bilder" av vardagliga små händelser, där vi som betraktare blir besparat från pratsamt tuggande om oväsentligtheter.
.En dikt som jag har som "favorit" och som belyser lite om vad jag här försöker att beskriva är "Från mars -79"
”Trött på alla som kommer med ord, ord, ord men inget språk / for jag till den snötäckta ön. / Det vilda har inga ord. / De oskrivna sidorna breder ut sig åt alla håll! / Jag stöter på spåren av rådjursklövar i snön. / Språk men inga ord.”
Den var en oerhörd tröst när jag vid ett tillfälle blev/var trött på allt prat runt om kring och istället tog sin tillflykt till, kalla det - "tystnaden"

Det är inte bara Kjell Espmarks bok som kan vara en ögonöppnar. även om det var så imitt fall, gå till biblioteket och botanisera - över böcker om eller av Tranströmer

v
Får väl passa på att tacka både Kjell Espmark och Tommy Olofsson

Inga kommentarer: