29 oktober 2011

Libyen - om tidig libysk kristendom


En arkeologisk karta och en IVP Academic book


Något aktuellt och alldeles färskt om Libyen från min egen horisont, blir det denna gång. Den långa arabiska våren håller nog så smått på att övergå i höst och ett och annat löv faller nog av även där nere så att det går att blicka åt olika håll, då är det intressant att det just i november kommer ut en bok som - tillbakablickar. I veckan fick jag ögonen på (blicken på) Thomas Odens bok Early Libyan Christianity - Uncovering a North African Tradition, en bok som säkerligen inte tillkommit i all hast under våren, då Oden är och varit upptagen med den tidiga kristendomen i området under lång tid. Bara bokförlagets introduktionstext borde få vilken modern människa som helst att gå i spinn av nyfikenhet Buried for more than a millennium beneath sand and the erosions of time are the remnants of a vital, formative Christian presence in Libya. From about A.D. 68 till the Muslim conquest of A.D. 643, Libya housed a vibrant, creative Christian community that contributed to the shape of the faith even as we know it today. I byggande av det nya Libyen hoppas jag att den kristna tradition skall kunna skrapas fram under lager av det gröna revolutions försöket som pågått i årtionden. Att per se avfärda denna riktigt gamla tradition i ett samhällsbyggande, då talar jag inte om att etablera "kyrkor", vore ett förnekande av historien. Det nya Libyen, ....på måndag disputerar en forskarstuderande, denna person har jag, i tjänsten. mött några gånger under senaste året (även fru och barn), när rapporterna under sommaren har varit "som sämst" har tanken gått till denna charmerande, vitale, humoristiske, vänlige person. Denna person har representerat det "nya Libyen" för mig. Det nya skulle då vara att även det (riktigt) gamla Libyens rötter och tradition fick en plats i samhällsbyggandet.

Inga kommentarer: